Vanmorgen kreeg ik bericht van m’n goede vriend en adviseur. ‘Tijd voor een verse blog Bob!’.
En hij had een punt. Dat schrijven vind ik steeds leuker en het helpt echt. Om zelf scherper te worden en te formuleren. Maar vooral ook om beter ‘gevonden’ te worden bij Google.
Dat is wel de grootste verandering in mijn praktijk. Vrijwel alles wat ik opschrijf heeft impact op hoe ik word gevonden. Niet het oordeel achteraf of tijdens de opdracht maar vooral dát ik word gevonden. Mijn online vindbaarheid en relevantie zijn de bron voor een steeds groter deel van mijn opdrachten. Ik heb mezelf, en wat ik kan betekenen voor mijn opdrachtgevers, echt opnieuw moeten uitvinden. Wat en wie ze nodig hebben is namelijk niet waarop ze zoeken. Zoektermen zijn vaak anders dan de oplossing.
Als ervaren ondernemer coach ik dagelijks andere MKB ondernemers. Op aspecten als omzet verhogen, kosten verlagen of beheersen, hoe ze nieuwe klanten kunnen aanwerven of hun rendement kunnen verbeteren. Op ondernemerschap dus.
Ik help ze daarbij, spar met ze en begrijp snel waar de uitdagingen liggen. Toch waren ze niet specifiek naar mij op zoek. Ze hebben me wel gevonden!
Die ondernemers zochten ’s avonds op Google op woorden als omzet verhogen, nieuwe klanten maken, kosten verlagen of rendement verbeteren. Mijn zoektocht was dat proces te leren begrijpen. Dat ik juist dan in beeld moest zijn en daar relevantie had voor hen als ervaren ondernemerscoach. En te verleiden op een advertentie van FoQus Werkt te klikken en m’n site te bezoeken.
Om mij uiteindelijk te bellen of dat mailtje te sturen.
Daarom vraag ik je direct als je belt waarop je hebt gezocht, zodat ik straks nog beter vindbaar ben.
Zoek maar, en je zult gevonden worden!
Bob Hoogstra