Weet je nog bij gym vroeger op de lagere school? Met z’n allen stond je in een lange rij naast elkaar. De gymleraar of andere leerlingen stelde de teams samen. Als veel te lange slungel werd ik soms als eerste gekozen, en soms hoorde ik bij het laatste groepje. En dat had een reden! In sommige sporten of vaardigheden blonk ik uit, of had ik gewoon mazzel dat ik veruit de langste was. Best handig die lengte met basketbal, of handbal omdat ik zo hard kon gooien. En dat wisten ze, dat had ik al vaak laten zien.

Als het op evenwichtskunstjes aankwam, of lenige toestanden, dan was ik op zeker bij de laatsten, niks aan veranderd

Hoe dan ook, ze wisten wat ik kon en wat niet.

Later in m’n leven bleek ik toch een echte generalist. In mijn belangstelling en honger om veel te willen weten en te begrijpen, maar ook al snel in m’n werk. Niet voor niets noemen ze me nog steeds WikiBob of Bobbiepedia. Met voor mij als logisch gevolg dat ik ook al jong in management of (interim) directiefuncties belandde waar generalist zijn vaak handig is.

Een van de mentoren eerder in mijn carrière zei al snel tegen me dat anderen het niet goed zouden begrijpen als je veel talenten had, van alles kon of wist. Dat leek me toen vreemd. Hoezo zou het niet geweldig zijn als je cliënten op een breed gebied zou kunnen bijstaan?!

Toen veel later in 2012 ook bij mij en m’n collega’s de crisis vol doordrukte, merkte ik dat er toch iets aan de hand was. Ondanks een keurige site, nette Google campagnes, een schat aan ervaring en mooie referenties werd ik veel minder gevraagd. Ik begreep het niet, juist in die markt van neergang had ik toch alle expertise en op een breed gebied?
En daar zat nu juist de crux.

Ik had niet gekozen!

Als je vertelt dat je bij heel veel problemen kunt helpen en op een breed gebied adviseren, dan is de impliciete wedervraag die je potentiele cliënt stelt natuurlijk: “Maar waar is die club of vent dan echt heel goed in?”

Door niet precies te vertellen op welk probleem je het antwoord bent, kan een klant niet goed voor je kiezen. En kiest hij je dus niet, of pas als laatste.

Hoe scherper je dus kiest voor het gevoelde probleem van je klant, hoe gemakkelijker een klant voor jou kan kiezen. Net als ze destijds mij als eerste kozen bij handbal op de lagere school.

Ik had op de basischool nog beter op moeten letten hoe het werkt om gekozen te worden.

Bij FoQus Werkt kiezen we daarom uitsluitend voor advies en interim management voor MKB en familiebedrijven. Zo simpel is het soms!

Bob Hoogstra