In een eerdere opdracht liep de spanning regelmatig hoog op, eigenlijk zonder verklaarbare redenen. Het tempo was goed, resultaten goed, output goed en de sfeer op de werkplaats ook nog eens hartstikke positief. Best bijzonder omdat de tijdsdruk er bij deze reorganisatie echt vol op stond. Natuurlijk schuurt het wel eens als het spannend is, maar niets dat uit de toon viel.

Gaandeweg sloten de vragen en antwoorden van de opdrachtgever niet meer zo goed aan op de -financiële- rapportages. Die schriftelijke rapportages en Excel sheets waren in dit specifieke geval van vitaal belang omdat we elkaar niet heel frequent in real life zagen. (Een remote opdrachtgever vergt sowieso meer borging in het proces, ook op gevoelsniveau, maar daarover later een verse blog). In een kostenintensieve situatie komen de cijfers erop aan om vertrouwen te houden en snelheid te kunnen maken.

Ondertussen namen het wederzijdse onbegrip en irritatie snel toe. De toon van mail en telefoongesprekken verkilde stilaan. Lastig te plaatsten, wat was er toch ineens aan de hand?!

Nadat de koppen daadwerkelijk bij elkaar werden gestoken, bleek aan tafel al snel wat de werkelijke oorzaak was. De Excel documenten werden onderweg op een iPad gelezen en daarbij viel erg veel informatie weg! Dat verklaarde de vreemde vragen en het gevoel niet goed op de hoogte te zijn van de opdrachtgever, hij miste simpelweg de helft.

Mijn advies, check altijd de techniek en programmatuur bij elkaar. Wat gebruikt de ander aan wie je rapporteert, wat is een fijn format en werkt het naar behoren. En test dat vooral. Dat voorkomt achteraf veel gedoe!

Bob Hoogstra
Februari 2018