De persconferentie van Rutte maakte een aantal dingen wel duidelijk. Er kan en mag binnenkort meer, er is perspectief maar thuiswerken blijft de norm. En voor de bedrijven die dat kunnen blijft de anderhalve meter afstand leidend. De eerste klachten van werknemers daarover zijn geregistreerd  en de vakbonden zien kans zichzelf daarop te profileren.

crisis FoQus werktKortom, het gaat langzaam iets de goede kant uit maar we zijn er nog lang niet. Dat betekent voor veel ondernemers dat de rest van het jaar eigenlijk niet volop benut kan worden. En als de deuren wel eerder opengaan, kan dat alsnog flinke crisis betekenen.

Van veel ondernemers horen we dat er de afgelopen weken sprake was van overleven. Er werd fors in allerlei kosten gesneden, deals over betalingstermijn gesloten en aanvullende kredietlijnen onderzocht. Net als de verschillende mogelijkheden tot steunaanvraag bij de Overheid. Zeg maar de basics zijn door iedereen wel gedaan.

Hoe nu verder?

De Corona storm kwam totaal onverwacht, en de economie draaide prima. Daarom is de kunst nu de storm uit te zeilen en dat betekent hoe dan ook de koers verleggen. Rekening houdend met de nieuwe omstandigheden. Klanten zullen nog behoudend zijn, iedereen is zuinig op liquiditeit en velen zullen nog even de kat uit de boom kijken totdat Corona onder controle is, of een vaccin beschikbaar. Daarna zal het volop losgaan, er is immers veel goedkoop geld in omloop. Maar dat is voor nu nog toekomstmuziek.

Wat voor bedrijven nu helpt is gericht onderzoeken waar kansen liggen, waar je als onderneming echt goed in bent (en het andere dus te laten liggen!) en meedenken met klanten om ze nu alvast te kunnen bedienen en heldere afspraken te maken over bijv. wanneer te betalen.

Stuur ook tijdig bij in de bezetting, door terug te gaan naar de kern van activiteiten zal vrijwel automatisch een hogere efficiëntie ontstaan, je doet immers waar je echt goed in bent. En dat leidt tot meer marge! Juist de werkzaamheden en producten die niet tot de core behoren vragen vaak meer arbeid en gedoe, en hebben een lagere marge bij klanten. Dat zien we bij onderzoek steeds terugkomen.

Voor  nu veel succes en plezier bij ondernemen onder bijzondere omstandigheden. Meedenken en analyseren waar verdiend wordt, en waar een onderneming echt goed in is zit bij ons in het DNA.

Bel of mail gerust voor een eerste gesprek, de kennismaking is op onze kosten.

Meer weten, mail of bel voor direct kennismaken.

Ps, in deze tijden maken we geen contracten, wekelijks een Tikkie of nota zonder franje