Sinds 1990 ben ik vaak betrokken bij bedrijven waar het even niet goed mee gaat. Soms sluimerend, soms zijn de problemen vrij acuut. De oorzaken zijn heel divers. Maar één ding valt me steeds weer op. Ondernemers gaan vaak laat te rade bij zichzelf en anderen. Controllers of accountants dringen met hun informatie vaak niet, of niet meer op tijd door.

Oorzaken

De redenen daarvoor lijken lastig te achterhalen. Hoe kan een succesvolle ondernemer de problemen in eigen huis nu over het hoofd zien of zelfs negeren? Juist in die zin ligt vaak de oorzaak verborgen. Een ondernemer, succesvol of niet, ervaart eigenlijk nooit problemen. Gevoelsmatig niet en zal ze ook niet snel zo benoemen.

De symptomen, die er vaak wel al zijn als het nog goed gaat, benoemen ze simpelweg anders. Het is wel erg druk, de tijden lastig, ze zijn moe en prikkelbaar, de concurrentie zwaar, medewerkers niet goed genoeg of vaak ziek, de klant zeurt, loopt weg of betaalt te laat, leveranties lopen vertraging op en de bank wil het krediet niet uitbreiden. En volgende week valt die grote opdracht waar maandenlang aan is gewerkt. Nietwaar?

Of toch niet?!

Repareren op het juiste moment

Als de wal dan het schip keert komen bedrijfsadviseurs in beeld. Meestal bij acute liquiditeitsproblemen, minder klanten of langdurig verlies. En zijn er vaak flinke ingrepen nodig. Of komen we domweg te laat en zijn de gaten te groot geworden. Vaak worden we dan ook ineens ‘duur’ gevonden omdat het geld op is.

Wanneer we terugkijken, zien we dat de voortekenen en signalen er wel waren. De trends al zichtbaar in de cijfers. Medewerkers, klanten en leveranciers hun ongemak duidelijk maakten. Terwijl de zon gevoelsmatig gewoon scheen en er voldoende geld in kas was.

Dat is nu precies het moment om het dak te repareren. Veel gaat –nog- goed maar soms zijn er al tekenen dat er iets speelt. Ik help je die goed in beeld te brengen. Voordat het gaat regenen. Zie het maar als een APK voor je bedrijf.

Zodat je het dak kunt repareren als de zon nog schijnt. En je met plezier de nota betaalt.

Weten waar het bij jou misschien gaat lekken, of al lekt?

Bel of mail me maar.

Groet,

Bob Hoogstra