Sinds 1990 ben ik vaak betrokken geweest bij bedrijven en bedrijfjes waar het niet goed mee gaat. Soms lange tijd sluimerend, soms vrij acuut in de problemen. De oorzaken zijn heel divers. Maar één ding valt me steeds weer op. Ondernemers gaan heel laat te rade bij zichzelf en bij anderen. Accountants of financieel gerichte mensen dringen met hun informatie vaak niet, of niet meer op tijd door.

De redenen daarvoor lijken lastig te achterhalen. Hoe kan een succesvol ondernemer de problemen in eigen huis nu over het hoofd zien of zelfs negeren? Juist in die zin ligt vaak de oorzaak verborgen.
Een ondernemer, succesvol of niet, ervaart geen problemen. Zal ze ook nooit als zodanig benoemen.
Het is wel erg druk, de tijden lastig, de concurrentie zwaar, medewerkers niet goed genoeg, of vaak ziek, de klant zeurt, loopt weg of betaalt te laat, leveranties lopen vertraging op en de bank wil het krediet alweer niet uitbreiden.
En volgende week valt die grote order waar maandenlang aan is gewerkt. Nietwaar?
Of toch niet?!

Als dan de wal letterlijk het schip keert komen wij vaak in beeld. Meestal bij acute liquiditeitsproblemen. En blijken de ingrepen vaak zwaar en ingrijpend. Of komen we domweg te laat en zijn de gaten te groot geworden. En is een gang naar de rechtbank of een concurrent ter overname onvermijdelijk. Met alle schade van dien.

Vaak zien we wanneer we terugkijken dat de voortekenen en signalen er wel waren. De trends al in de cijfers zichtbaar. Medewerkers, klanten en leveranciers hun ongemak duidelijk maakten. Vanzelfsprekend was ingrijpen eerder in de tijd ook voelbaar geweest. Maar op dat moment toch meer een kwestie van stevig bijsturen en focus aanbrengen dan hele delen moeten liquideren, een rondje schuldeisers maken of naar de rechtbank voor aanvraag faillissement.
Met alle verlies van vertrouwen en reputatie dat daarbij hoort.

Kortom, wacht niet te lang met kritisch kijken naar jezelf en je onderneming. Doe het regelmatig, juist als je denkt dat het best wel goed gaat.
Dan kan ik je indien gewenst helpen om weer succesvol te worden of succesvol te blijven. Dat is mijn vak waar ik veel plezier uithaal. Met als resultaat bedrijven die lekker draaien en ondernemers die met veel plezier succesvol aan de slag zijn.

Meer weten over signalen en symptomen? Sparren of meedenken? Mail of bel me gerust.bob@foquswerkt.nl.

Bob Hoogstra