“Voor wie ben je er”
“Hoe bedoel je”
“Nou ja, welke klanten wil je graag hebben”
“Met het assortiment mikken we op het lagere -en het middensegment”
“Dus (vrij naar Jos Burgers) niet heel goedkoop en niet echt goed?”
“……..”
Je voelt het al, een ongemakkelijke stilte.
Nu wil het niet zeggen dat er geen markt is voor wat goedkopere producten of diensten. Die qua design en dienstverlening niet voorop lopen of een eeuwigheid meegaan, maar dan zul je er voor succes wel wat aan moeten sleutelen.
Ten eerste denken veel van je concurrenten ook dat er in het midden van de markt de meeste klanten te vinden zijn. Dat zou zomaar kunnen maar daar kom je ook veel concurrenten tegen. En geloof me, voor je het weet gaat het dan weer over de laagste prijs. Iedereen wil uiteindelijk handel doen. Dan maar tegen een minder goede prijs. Weg marge!
Hoe dan wel? Nadenken over wat je zou kunnen toevoegen voor je klanten aan min of meer gewone producten of diensten. Waar kun je het verschil maken, wat zit er in de genen van jouw mensen of organisatie. En dan gaat het niet meer over de prijs min of meer vergelijkbare producten maar over onvergelijkbare dienstverlening, excellente service, gratis uitproberen, nazorg enzovoort.
Profilering dus. Zo karakteriseer je je in een overvolle markt van concurrenten en help je klanten te kiezen. Je richt hun aandacht op jouw bedrijf en diensten. Wedden dat je meer marge gaat maken?
Succesvol ondernemen is dus ook –slim- profileren.
Groet!
Bob Hoogstra
Ps, weet je niet waar je moet beginnen met profileren? Vraag het eens 3 klanten die recent een offerte hebben aangevraagd. Zij vertellen je waarop ze graag zouden kiezen.