Vanmorgen zag ik het gebeuren. Een wat driftig neergepend commentaar dat koud was neergeschreven onder een foto van de champagneborrel van een kennelijk succesvol jong bedrijf. Mooie mensen in mooie chique kleding een avondje uit.
Professioneel gemaakte foto, en ook nog gesponsord. Het gaat hun dus goed, of dat is wat ze aan hun zakelijk netwerk wilden laten zien. Prima dus. Of toch niet?

Wat was nou die verstoring, waarom was er die ergernis die leidde tot die kreet? “LinkedIn is geen Facebook!”

Natuurlijk kan ik er in dit specifieke geval alleen maar naar raden maar ik voel soms wel het dilemma. Wat post je nou op welk sociaal netwerk? Waar reageer je op en wat laat je lopen.

En de kernvraag, is er eigenlijk wel een scheiding? Google heeft het zoeken op personen en namen zo transparant gemaakt, en de privacy instellingen van de meeste sociale netwerken zijn zo ingewikkeld, dat het bijna onmogelijk is om een scheiding aan te brengen. Wat je schrijft of aan plaatjes post, wordt toch wel gevonden. Tot in de eeuwigheid.

Wat ik zelf zie en probeer toe te passen is het uitgangspunt dat we allemaal mensen zijn. En dat juist iets laten zien van wat je nog meer te bieden hebt, of wat je bezighoudt, ook in een zakelijke context prima mogelijk is. In mijn werk gaat het naast kennis en ervaring ook om de klik. En die ontstaat alleen door communicatie en elkaar aanvoelen. Daar is meer voor nodig dan alleen diploma’s en mooie aanbevelingen. Laat die kant van jezelf ook maar zien. Maar de grens lijkt dun.

Natuurlijk plaats ik de kinderfoto’s en die van de geslaagde BBQ alleen afgeschermd op Facebook. En beter nog gewoon privé via WhatsApp. Omdat ik redeneer dat die netwerken min of meer gesloten zijn. En wat ik daar post binnen die muren blijft. Wat maar betrekkelijk is. Op Twitter schrijf ik heel open. Maar in m’n achterhoofd denk ik altijd na wat ik post.

De belangrijkste les? Wat je post, waarop dan ook, is voor iedereen terug te vinden gewoon door te zoeken via Google. Wil je zakelijk niet gevonden worden met een kippenpoot in je hand? Daarvan geen foto’s posten dan!

Wat die man nou zo kwaad maakte? Voor velen is LinkedIn vooral nog een databank met CV’s. En daar horen wat hem betreft geen glossy foto’s bij. Tja, tijden veranderen snel. Ook LinkedIn zet in op meer social, op mensen. Met beeld en geluid.

Respecteer vooral de attentie van de ander bij alles wat je post. Dan werkt het voor je.
Succes!