“Ik ben toch niet gek?!” Geen idee, maar mijn advies is vooral af en toe bij je concurrent te kopen. En dan vooral bij degene die jij als de haas* beschouwd. Doe wat veel van je (nog net niet) klanten doen of deden. Maak mee waarom ze niet bij jou kochten maar bij de concurrent. Als je dan toch bezig bent, lees dan vooral ook alle lovende recensies op internet hoe blij ze wel niet waren met de aankoop, de prima prijs en vooral de eindeloze service.

Of niet?

De crux zit erin dat jij je steeds inleeft en meemaakt wat klanten bij je concurrent meemaken. Door heel precies te vergelijken en te voelen, ontdek je het potentieel dat in jouw organisatie nog verborgen zit. Of waar je echt aan de bak moet.

Natuurlijk kijk je met jou blik naar wat er bij de concurrent gebeurt. Zou jij dat ‘nooit zo doen’ of vraag je je openlijk af hoe hij nou zo goedkoop kan zijn. “Dat kan gewoon niet voor die prijs” is een veelgehoorde kreet.
Maar als die zaak er over een jaar gewoon nog is en iedereen tevreden, dan zul je echt met hernieuwde focus aan de slag moeten. Structureel verlies houden maar weinig succesvolle ondernemers vol, je concurrent ook niet. Kritisch innoveren lijkt dan noodzakelijk.

Echt kopen bij de ander te duur? Vraag dan in ieder geval eens een offerte aan. Al dan niet via een van je eigen goede klanten. Dan maak je toch deels de customer journey mee. Tenslotte wil je als ondernemer bij de winnaars horen, En over een aantal jaren nog steeds succesvol ondernemen. Dat willen je klanten trouwens ook.  Dat is ook in hun belang.

Stiekem denk ik trouwens dat Peugeot, Citroen, Opel en Fiat ook wel een Volkswagen met sjoemelsoftware hebben gekocht en die helemaal onderdeel voor onderdeel hebben bestudeerd.

En andersom.

Wat denk jij?

Bob Hoogstra

06-53388627

Ps: *haas = een concurrent die jij in jouw branche de beste vindt of waar je graag op zou willen lijken. Wij kiezen vaak een haas om beter te worden. En om op te ‘jagen’ ;-)