Gisteren schreef ik er in m’n tips al over. Dat het zo enorm helpt om je concurrenten goed te kennen om daardoor zelf succesvol te ondernemen.
Dit was de quote: “Desgevraagd zou je op ieder moment je drie grootste concurrenten moeten kunnen noemen. En kunnen vertellen waarom je hen zo goed vindt. Dat lijkt misschien gek maar dat is precies waar je klanten ook mee te maken hebben. Zij kiezen voor jou of een van je concurrenten.
Door die goed te kennen weet je ook waarin jij anders bent. En waarin je mogelijkheden hebt om je te onderscheiden.
In een stabiele markt heb je veelal steeds dezelfde concurrenten”.
Dat laat zich nog wel wat verder ontrafelen.
Allereerst kan een gemiste order analyse helpen als je nog niet goed weet wie je concurrenten zijn. Je vraagt beleefd feedback aan de prospect voor wie hij dan wel heeft gekozen en dat je benieuwd bent naar de belangrijkste reden (om van te leren).
Ontstaat er dan een open gesprek dan kun je rustig verder vragen waarin bijv. je voorstel goed was en waar je nog kunt verbeteren. Dan vis je in een klap heel wat informatie op!
Als je dat een aantal maanden consequent doet en verzamelt zul je zien dat je meer en meer overeenkomsten ziet in wie je concurrenten zijn, en meer specifiek, in welke (deel)markten.
Het kan best zijn dat je voor product of dienst A. steeds te maken hebt met concurrenten P, Q en R terwijl je voor product of dienst B. wel met Q maar ook met S en T te doen hebt.
En dat klanten voornamelijk om de prijs van product A naar P, Q en R gingen terwijl zo daarvoor bij product B het design bij de anderen de doorslag vonden geven.
Kortom, van concurrentieanalyse kun je zelf echt veel beter worden. Waar kun je ingrijpen in je prijsvorming, je processen, je design of je levertijd. En waar laten je concurrenten het liggen. Net zo belangrijk. Want diezelfde vragen stel je natuurlijk ook wanneer ze wel klant bij je zijn geworden!
Kortom, leer je concurrent kennen, het maakt jou een succesvollere ondernemer.
Wil je aan de slag met je concurrenten. Conclusies trekken uit wat je al wel weet en daarover sparren.
Andere vragen? Neem contact op.
Bob Hoogstra