Ja ja zul je nu zeggen. Ik sta hier. En dat klopt. Op die vraag is dat in 100% van de gevallen het juiste antwoord. Maar zonder dollen, weet je echt waar je staat? Hoe je ervoor staat?
Wanneer we door ondernemers gevraagd worden om mee te denken om het succes te vergroten vraag ik naast een intensief interview, altijd naar de cijfers. Natuurlijk een recente balans en een actuele Verlies & Winstrekening, investeringsplannen, maar kijk ik ook graag naar je product of dienst, het klant –en leveranciersportfolio en lees bijzonder graag de aantekeningen van de contacten met klanten. Verder kijken we wat de online impact is van je bedrijf of merk, wat ze over je zeggen. En natuurlijk vraag ik –strikt vertrouwelijk- naar de verborgen gebreken. Omdat we met het totale beeld beter kunnen meedenken.
Uit de cijfers abstraheren we in overleg de specifiek relevante stuurcijfers voor een onderneming of ondernemer. Die zijn per bedrijf en situatie verschillend.
Daarnaast is de ontwikkeling van de cijfers belangrijk, welke trends zien we en hoe lang spelen die al. Zijn trendwijzigingen te relateren aan –eenmalige- gebeurtenissen of zijn er zaken structureel veranderd. Eigenlijk brengen we focus aan in de cijfers. Niet alles is altijd even belangrijk.
Weten waar je staat is wel belangrijk om van daaruit richting te kunnen bepalen. Allerlei ideeën opperen en aan de slag gaan is eigenlijk weinig zinvol als je niet weet waar je staat. Je verbruikt dan veel energie van jezelf en je medewerkers zonder dat je weet of je wel de goede kant uitgaat. We kennen voldoende situaties waarin die aanpak leidde tot een snelle vergroting van het probleem.
Samenvattend: breng focus aan in de veelheid aan cijfers, bepaal waar je staat, kies je koers en realiseer die door in overzichtelijke campagnes met realistische doelstellingen aan de slag te gaan.
Mijn tip daarbij is om altijd klein te beginnen met nieuwe dingen, maak het wel direct schaalbaar en schaaf steeds bij waar nodig. Dan houdt je de kosten in de hand.
Ook de behoefte om te weten waar je nu echt staat? Nieuwe jaar 2015 goed beginnen? Bel 06-53388627 of mail bob@foquswerkt.nl me maar.